måndag 18 juni 2012

S: Shalom, shalom Jerusalem

En av grupperna på resan (min grupp) med Jerusalem i bakrunden.
Bild lånad av Sara Danstål

Jag sitter i en villa långt in i Sveriges skogar. Trotts mina trötta fötter och alla minen som snurrar i huvudet, är det ändå svårt att greppa att jag satt och åt frukost mitt i Jerusalem igår. Israel resan var så intensiv, innehållsrik och ljuvlig. En resa som har förvandlat mig. Bearbetat mig. Jag känner mig inte som densamme efter denna vecka. Min kärlek till Gud och det judiska folket har bara blivit större. Mina perspektiv på världen ha vidgas. Israel var inte helt som jag förväntat mig - men det var nog bättre. Det var som att någonting gjorde att man inte riktigt förmådde att lämna platsen. Hela landet var så ljuvligt och så fridfullt. Det är som att hela landet var fullt av Herrens närvaro. Friden var så påtaglig att man knapp uppfattade eller förstod att det är så mycket konflikter där. Musiken, maten, kulturen, byggnaderna, vädret, ljuden, bergen, vattnet, människorna, ja, allt var så underbart. Även fast allt mer eller mindre är motsatsen från vad vi är vana med i Norden, så är det som att man ändå känner sig hemma i det. Israel är ett land som inte går att beskriva med ord. Man måste åka dit för att förstå. Inte minst när det gäller att förstå båda sidor av konflikterna i mellanösten. Media ger verkligen så snedvridna bilder av Israel. Israeliterna är inte perfekta, det är människor. Men ryktena och bilderna som media visar upp, ger oss i Sverige en sån felaktig bild. Verkligen. Men genom att vara där får man en bild närmare sanningen. Man börjar faktiskt förstå alltig så mycket bättre. Jag kan verkligen rekommendera World of life Israel Tour för alla! Det är en årlig resa, så gör vad du kan för att åka nästa år! Själv kommer jag inte kunna hålla mig borta från landet så länge till. Nästa år ska jag faktiskt flytta dit för tre månader och studera Herrens ord - Israel Total! Så jag säger som judarna själva säger; Next year in Jerusalem!

Shalom!
- Caroline

3 kommentarer:

Justina Vera Maria sa...

Så härligt att du älskade Israel Carro! Det kunde man ju faktiskt ana sig. ;) Jag vill höra ALLT när du kommer hem till Schweden sen. :)

PUSS!

Anonym sa...

Vad har hänt med svorskorna??
Jag har verkligen saknat inlägg och bilder. Det var ju ett tag sen ni la upp bilder och skrev...
Hoppas ni inte lägger ner den här bloggen,för den är förbra för att läggas ned!
Kram från en som gillar er blogg.

Anonym sa...

Tjena!
Hoppas ni ser det här för detta är en riktigt bra blogg måste jag säga. Inga fjortis tjejer här nej. Ni verkar vara ett par jätte söta, trevliga tjejer;)
Kan man få ert nr??
Hälsningar från en stockholmare